Digitale transformatie voor het MKB en zelfstandigen

Wat is digitale transformatie?

Digitale transformatie is niets meer dan de renovatie van een bedrijf dat voornamelijk gebaseerd is op technologie.

4 verkeerde opvattingen over digitale transformatie

1. Het gaat allemaal om het verwerven van technologie

Hoewel technologie een sleutelrol speelt in elk digitaal transformatieproces, gaat het niet alleen om het verwerven van het nieuwste computermodel of het modernste stukje software.

Wanneer men geconfronteerd wordt met een proces van technologische renovatie in een bedrijf, ongeacht de omvang of de omzet, moet men rekening houden met de volgende sleutelelementen:

  • Het moet een investering zijn en geen uitgave, waarvoor het rendement moet worden gemeten in termen van tijd en kostenbesparing in de bedrijfsvoering.
  • Het moet leiden tot een verandering in de manier waarop werknemers werken en in hun functies/taken.
  • De daarmee samenhangende productiviteitsverbetering moet leiden tot een relevante winst in de concurrentiepositie van de onderneming.
  • Het houdt de mogelijkheid in om een betere dienstverlening aan de klant te bieden en stimuleert de permanente opleiding van de werknemers.

2. Het is alleen voor grote bedrijven.

Een zeer kenmerkende reactie van kleine bedrijven is dat ze denken dat digitale transformatie niet voor hen is, maar iets voor grote bedrijven.

De realiteit is heel anders:

  • Alle bedrijven zullen zich vroeg of laat moeten aanpassen. Het maakt niet uit hoezeer ze zich verzetten tegen de evoluerende technologie die altijd tot hen komt.
  • ongeacht de grootte, het gebruik van technologie onderscheidt zich altijd van de concurrentie
  • klein is niet meer hetzelfde als traditioneel, de Cloud heeft een democratisering van de technologie gebracht die het mogelijk maakt het gebruik van technologie op maat te maken van de behoeften van elk bedrijf.

3. Het is toch hetzelfde als offline verkopen?

Veel bedrijven blijven geloven dat het up-to-date zijn met de technologie bestaat uit het weergeven op hun website van de inhoud van hun gedrukte brochures, folders of catalogi samen met hun contactgegevens (adres, e-mail, telefoonnummer, enz.) en het bijwerken van hun inhoud met elk voorbijgaand seizoen.

Maar:

  • “Ik heb al een website” betekent niet dat ik een digitaal getransformeerd bedrijf ben als de inhoud ervan niet meer dan 1 maand is bijgewerkt.
  • “Mijn zoon heeft een Facebook-profiel gemaakt voor mijn bedrijf” betekent ook niet dat er een digitaal getransformeerd bedrijf is ontstaan zolang de Facebook-pagina van je bedrijf op dezelfde manier wordt beheerd als je persoonlijke pagina, maar met minder toewijding.
  • Transforming a company digitally not only involves offering the same products or services online to regular customers but also delivering new products that you never knew you could sell to new customers that you never knew you could have.

4. Je vervangt medewerkers door robots of elektronische aparaten

Het idee dat investeren in robots of andere digitale apparaten onvermijdelijk werknemers elimineert is niet nieuw, maar het blijft vers in het geheugen van zowel werkgevers als werknemers. Hoewel het bewijs onmogelijk te ontkennen is, is de vergelijking meer technologie = minder werknemers misschien niet altijd waar.

De belangrijkste redenen om zich te verzetten tegen dit wijdverbreide geloof zijn de volgende:

  • Het gebruik van technologie stelt medewerkers in staat om minder tijd te besteden aan administratieve taken die weinig waarde toevoegen aan het werk dat ze doen.
  • De automatisering van laagproductieve taken maakt het mogelijk om een betere klantenservice te bieden door meer tijd vrij te maken voor effectief advies.
  • Hoe kostenefficiënter de automatisering van taken als gevolg van het gebruik van technologie, hoe hoger de inkomsten en hoe groter de bijdrage aan de winst, waardoor het mogelijk wordt om meer banen te behouden en zelfs nieuwe banen te genereren.

Conclusie: “Get digital or die”

De digitale transformatie is gekomen om te blijven.

Ironisch genoeg is het voor het eerst in ons persoonlijke leven geïntroduceerd via mobiele apparaten (Samgsung, Apple, Huawei, Xiaoming), sociale netwerken (Facebook, Instagram, Tinder) of online winkelsites (Amazon, AirBnB, Booking).

Het is redelijk om te denken dat veranderingen die worden veroorzaakt door de komst van de nieuwe mobiele telefoons die nu voor bijna alles dienen, terwijl niet zo lang geleden alleen werden gebruikt om te praten over de telefoon, of veranderingen die Facebook en andere sociale netwerken hebben veroorzaakt in de manier waarop we communiceren met andere mensen, of die Amazon en andere online winkels hebben gegenereerd in onze manier van kopen gaan om ons professionele leven te bereiken

De veranderingen die de digitale transformatie met zich mee brengt zijn groot. Zo is een telefoon niet meer alleen maar om mee te bellen, nee je kan er tegenwoordig alles mee en kan zelfs bijna niet meer zonder.

Het is moeilijk om te denken dat dergelijke veranderingen onze werkomgeving op elk moment eerder dan later zullen treffen en dat bedrijven die zich daartegen zouden verzetten een steeds grotere impact op hun inkomsten en winst zullen ondervinden, waardoor ze zullen toegeven of verdwijnen.